Selawat dan salam untukmu, Ya Habiballah, Kekasih Allah



When becoming humiliated, remember the Prophet in Ta¢if.

When being starved, remember the Prophet tying two stones to his stomach in the battle of Khandaq.

When becoming angry, remember the Prophet¢s control of anger on the martyrdom of his beloved Uncle Hamza.

When losing a tooth, remember the Prophet¢s tooth in the battle of Uhud.

When bleeding from any part of the body, remember the Prophet¢s body covered in blood on his return from Ta¢if.

When feeling lonely, remember the Prophet¢s seclusion in Mount Hira .

When feeling tired in Salaat, remember the Prophet¢s blessed feet in Tahajjud.

When being prickled with thorns, remember the Prophet¢s pain from Abu Lahab¢s wife.

When being troubled by neighbours, remember the old woman who would empty rubbish on the Prophet.

When losing a child, remember the Prophet¢s son, Ibrahim.

When beginning a long journey, remember the Prophet¢s long journey to Madinah.

When going against a Sunnah, remember the Prophet¢s intercession, (Ummati, Ummati, Ummati) (My Ummah).

When sacrificing an animal, remember the Prophet¢s sacrifice of 63 animals for his Ummah.

Before shaving your beard, remember the Prophet¢s face rejecting the two beardless Iranians.

When falling into an argument with your wife, remember the Prophet¢s encounter with Aisha and Hafsa.

When experiencing less food in the house, remember the Prophet¢s days of poverty.

When experiencing poverty, remember the Prophet¢s advice to Ashaab-e-Suffa (People of Suffa).

When losing a family member, remember the Prophet¢s departure from this world.

When becoming an orphan, remember the Prophet¢s age at six.

When sponsoring an orphan, remember the Prophet¢s sponsor for Zaid ibn Haritha.

When fearing an enemy, remember the Prophet¢s saying to Abu Bakr in Mount Thour .

Whatever situation you may find yourself in, remember your role model, the best of creation: Prophet Muhammad.

Whatever you may do, remember that your deeds are presented before our Prophet. Are we pleasing him or displeasing him?

Doa Tuan Guru Nik Aziz


Harakahdaily
Thu | Mar 06, 08 | 11:08:19 am MYT

“Wahai Tuhan Kami, berilah kami perasaan takut kepadamu yang dapat menghalang kami dari kemaksiatan dan berilah kami ketaatan kepadamua yang menyampaikan kami ke syurgamu, dan berilah dan berilah keyakinan yang memudahkan kami menghadapi bencana di dunia.”

“Wahai tuhan kami berilah kami kenikmatan pendengaran, penglihatan dan kekuatan tubuh badan selama hidup kami dan jadikanlah dia mewarisi kami dan berilah pembalasan kepada orang yang menzalimi kami. Dan tolonglah kami terhadap orang yang memusuhi kami.Dan janganlah engkau jadikan bencana bagi kami dalam ugama kami dan janganlah jadikan keduniaan sebesar-besar cita-citanya dami dan tidak sampai batasan ilmu kami. Dan janganlah Engkau biarkan orang yang tidak menaruh kasihan balas terhadap kami, dapat menguasai ke atas kami.”

“Wahai Tuhan kami, kami pohon perlindungna dengan nur kesucian engkau dan berkat kebersihan dan keagungan sifat jalal engkau, dari setiap yang datang waktu malam kecuali yang datang dengan baik.” “Wahai tuhan kami, engkaulah penolong kami, maka kepada engkau kami mohon pertolongna. Wahai tuhan kami, engkaulah tempat kami menyelamatkan diri, maka kepada engkaulah kami pohon selamat. Wahai tuhan bagilah kelemahan dan kehinaan yang mana segala tengkuk pembesar dunia.”

“Dan tunduk kepadanya segala urusan dan kebesaran raja-raja Firaun, selamatkan kami dari penghinaan dan hukuman siksamu, ketika malam atau siang, ketika kami tidur atau berada di suatu tempat. Tiada tuhan bagi kami melainkan engkau demi kebesaran wajah engkau dan kemuliaan kesucian engkau, hindarkanlah kami dari segala kejahatan hamba-hamba engkau, berilah kemudahan kepada kami dengan limpah kurnia dari engkau wahai tuhan yang maha pemurah.”

“Wahai Tuhan sama ada engkau lembutkan hati-hati mereka untuk kami sebagaimana kamu lembutkan besi untuk Nabi Daud, dan kamu menundukkan mereka seperti seperti kamu tundukkan bukit bukau, gunung ganang untuk Nabi Sulaiman atau pun kamu lipat balik rancnagan jahat mereka supaya berpatah balik ke atas mereka sendiri , dan kamu hancur leburkan pakatan mereka dan kacau bilaukan kumpulan mereka dan goncangkan pendirian mereka dan Ya Allah turunkan bendera mereka rapat ke bumi, Wahai Tuhan yang tetap hidup yang mentadbir urusan makhluknya, Wahai Tuhan yang mempunyai keagungna dan kemuliaan, sesungguhnya Engkau berkuasa di atas tiap-tiap sesuatu.”

“Ya Allah Tuhan kami, limpahkanlah rahmat ke atas junjungna kami Nabi Muhammad S.A.W yang dengannya dapat emngubati hati dan menjadikan penawar, menyihatkan badan yang menyembuhkannya, menjadi cahaya bagi pandangan mata dan menyinarkannnya dan limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan kepada keluarga dan para sahabat baginda sekalian.”

Biodata Calon PAS P-125 Putrajaya


Negara Berkebajikan - PAS

Mari belajar mengira.

(Banyak andaian dan perbahasan berhubung kedatangan pengunjung ke Ceramah Penerangan Tuan Guru Nik ABdul Aziz Nik Mat di Putrajaya baru-baru ini. Kaedah yang dicadangkan untuk semua pihak agar kita sama-sama berpuashati untuk menentukan bilangan pengunjung secara Matematik, iaitu kaedah persampelan kuadratik. Dari gambar di atas, tentukan lajur dan baris. Kemudian tentukan berapa bilangan pengunjung bagi lajur dan tentukan bilangan penganjr bagi baris. Kemudian kita sudah boleh mendapatkan bilangan pengunjung dengan mendarabkan bilangan pengunjung baris dan lajur. Iaitu bilangan pengunjung lajur X bilangan pengunjung baris. Nota: gambar di atas adalah persampelan bagi tak sampai separuh kawasan dalam dewan, iaitu hanya 1/3. Juga harus diingat bilangan pengunjung di luar dewan pula bagaimana? Baik, kita selesaikan dahulu bilangan yang di dalam dewan. Bilangan pengunjung mengikut baris minima seramai 25 orang dan bilangan pengunjung mengikut lajur minima seramai 25 orang. Maka bilangan persampelan di dalam gambar yang mewakili 1/3 dewan ialah 25X25X1/3=1875 orang. Minima 1875 di dalam dewan sahaja. Belum dicampur yang bersesak di atas pentas dan juga di luar pentas. Jadi kalaulah saya anggarkan bilangan yang di atas pentas dan di luar dewan menjangkau minima ke 600 orang. Maka, minima bilangan pengunjung pada hari tersebut ialah 2475. Itu minima. Ulang sekali lagi minima 2475. Maka saya kira kaedah yang sama juga telah diguna oleh Harian Metro dan NSTP bila disebutkan di dalam Harian Metro semalam dapa ms/16 melaporkan kehadiran 3000 orang. NST pula melaporkan kehadiran 4000 orang. Apa pun ntuk memuaskan hati masing-masing bolehlah guna kaedah persampelan di atas dan buat kiraan sendiri. Selamat mencuba.)