Apa anda perlu tahu tentang TOL?


Fakta Menarik!!!

1. Kutipan TOL hingga hujung tahun 2006 adalah RM 23.656 billion, tidak termasuk subsidi atau pampasan kerajaan sebanyak RM 38.5 billion.
2. Pengendalai lebuh raya TOL di Malaysia sudah mencatat keuntugan yang jauh lebih tinggi daripada kos pembinaan iaitu RM62 billion, berbanding kos pembinaan kesemua lebuh raya bertol iaitu RM 18.930 billion. (62-19 = RM 43 billion.)
3. Satu jumlah keuntungan yang sangat banyak.
4. Setiap tahun TOL akan dinaikkan dengan kadar kenaikan baru antara sebanyak 5 hingga 12%.


Fakta menarik!!! (tapi digelapkan)
1. Tol Jambatan Sultan Mahmud di Terengganu telah dimansuhkan sebaik sahaja PAS memenangi pilihanraya pada tahun 1999. TOL ini terus dimansuhkan kemudiannya apabila UMNO memenangi kembali pilihanraya umum 2004 walaupun pada awalnya ada ura-ura kerajaan negeri ingin mengadakan kembali kutipan TOL, Kenapa? Akal waras kita mampu menjawabnya. Selamat merenung dan membuat perubahan demi kebaikan kita sendiri di saat-saat berlakunya kenaikan harga-harga barang asas yang sangat ketara dan cepat. Seolah-olah seperti tidak dapat dikekang oleh pihak kerajaan. Atau mungkinkah ianya ibarat drama swasta yang dipentaskan untuk membenarkan siri-siri kenaikan harga barang ini.

Petikan dari site: (sila klik di sini untuk berita penuh)

Sejak PAS menguasai Terengganu, hampir setiap hari ada pengisytiharan tentang program-program yang hendak dilaksanakan. Paling pertama PAS telah mengistyiharkan cuti umum pada 30 November, sehari selepas pilihanraya, sebagai hadiah kepada rakyat Terengganu. Kemudian, kutipan tol di Jambatan Sultan Mahmud diisytihar dimansuhkan. Ini diikuti pula dengan pengisythiran pelbagai program dan rancangan-rancangan lain yang akan dilaksanakan di negeri berkenaan.

Kesemua sekali, dalam masa seminggu sejak PAS mengambil alih kuasa di Terengganu, yakni dari 30 November hingga rencana ini ditulis pada 6 Disember 1999, sudah lebih kurang 18 program diisytiharkan.

0 comments: