UPM tidak wajar hentikan kuliah agama


UPM tidak wajar hentikan kuliah agama
Dikirim pada Thursday, August 09 @ 16:28:51 SGT dengan

Pendapat dan Pandangan Oleh Abdul razak B. Abdullah
Bapa Pelajar UPM

Pada hari jumaat lepas iaitu betarikh 3 ogos 2007 saya telah mendapat rungutan daripada anak saya yang belajar di Universiti Putra Malaysia(UPM) mengatakan bahawa Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar (TNCHEP) telah mengarahkan agar kuliah agama fiqh wanita dihentikan. Saya selaku bapa kepada seorang pelajar siswi upm amat terkilan dengan tindakan ini.

Kuliah fiqh wanita ini merupakan satu kuliah minguan yang telah lama dianjurkan oleh Pusat Islam UPM dengan kerjasama Persatuan Mahasiswa Islam UPM. Kuliah ini menjadi alternatif kepada kaum siswi UPM mendapatkan kuliah ilmu agama ketika kaum siswa pergi mendengar khutbah di masjid. Namun, pada hari ini ianya dibatalkan dan hendak dimansuhkan dengan tiada alasan yang munasabah.

UPM dikenali sebagai salah sebuah Universiti yang dikelilingi bandar besar, lalu amatlah wajar kehidupan siswa siswi di kampus diseimbangkan dengan aktiviti agama seperti kuliah fiqh ini. Saya amat bimbang jika kehidupan anak saya tidak diseimbangkan dengan baik dengan ilmu-ilmu agama yang bermanfaat, mungkin mereka boleh terpengaruh dengan budaya-budaya negatif di ibu kota.

Sebagai seorang bapa saya amat khuatir dengan pemberhentian ini. Saya mendapat meklumat bahawa UPM cukup aktif menganjurkan aktiviti kebudayaan dan kurang menganjurkan aktiviti agama. Apabila berlaku pemberhentian pelaksanaan kuliah fiqh wanita ini maka saya risau dimanakah lagi untuk anak saya mendapatkan santapan rohani lagi. Bukannya dianjurkan setiap hari, hanya seminggu sekali, takkan itupun hendak dihalang.

Saya amat berharap agar pihak Kementerian Pengajian Tinggi (KPT ) dan Naib Canselor UPM boleh melihat perkara ini dengan serius. Saya tidak sanggup anak saya terus hanyut tanpa pedoman agama.


Bapa Yang Mengharap,
Kota Bharu, Kelantan.

Abdul razak B. Abdullah
Jln. Long Yunus
15200 KOTA BHARU
Kelantan

0 comments: