'Selamat Tahun Baru' Motor-Kriss-100-ku

Pagi tadi aku ke bengkel motor untuk membaiki motor-ku. Motor yang akan aku bayar ansuran kepada kakak aku itu nanti (ler...cakap la motor hutang) sudah setahun 6 bulan umurnya. Bayaran terakhir (bulan ke-12) yang di buat adalah pada hujung bulan 7 yang lepas.

Sebenarnya aku akan lunaskan hutang motor-ku dengan menolong kakak aku untuk membuka dan mengusahakan sebuah kedai untuknya. Untungnya kami bahagikan peratusnya. Untuk bahagian aku, aku kembalikan kepadanya sehinggalah hutang motor-ku habis dibayar.

Secocok dengan umurnya, motor-ku sudah mula perlu ditukarkan spoket depan-belakang, plug, minyak hitam untuk ke sekian kalinya, kabel brek dan valve yang telah haus. Motor-ku kebelakangan ini sering saja mati-mati dan susah untuk dihidupkan. Setelah aku buat survey ke kebanyakan kedai, aku hanya berminat untuk menghantar motor-ku ke kedai milik seorang Melayu di Sri Serdang.Hari ini saja aku dah membelanjakan RM 77.00 tunai dan seminggu yang lepas pula aku dah membelanjakan RM 70.00.

(Minggu lepas)

  1. RM 32.00 untuk spoket | sat
  2. Rm 16.00 untuk lining break
  3. RM 12.00 untuk cable break
  4. RM 10.00 untuk 4T oil
(Hari ini)
  1. RM 13.00 untuk valve exzos
  2. RM 12.00 untuk valve sel | 2 biji
  3. RM 15.00 untuk gasket
  4. RM 4.00 untuk plug
  5. RM 8.00 untuk roller besar
  6. RM 25 untuk full service
p/s:

Road tax? Sehingga ke hari ini aku masih belum memperbaharui road-tax dan insurans motor-ku yang dah tamat tempoh bulan 8 tahun lepas. Lesen motor kereta aku pun tak siap lagi. Esok pagi aku akn ke SKEM di Batu 10 Gombak untuk ambil lesem L yang baru siap.

Tahun baru? Tiada apa yang seronok di Malaysia di dalam bab menyambut Tahun Baru Hijrah. Dari hari ke sehari ada saja perkara yang berlaku untuk Allah tunjukkan kepada rakyat akibat kerja buat pemerintah elit yang sombong dan bongkak. Terbaru ialah banjir besar di Johor. Baru saja tadi aku melihat buletin utama yang memaparkan lawatan Tengku Mahkota Johor yang murka kepada pihak pemerintah akibat kegagalan mengurus parit dan sungai setelah membuat lawatan ke empangan Sembrong.

Siri terdahulu:
'Selamat Hari Raya' Motor-Kriss-100-ku

0 comments: