'Selamat Hari Raya' Motor-KRISS-100-ku


Baru tadi aku ke bengkel motor untuk menukar tayar belakang motor-ku. Motor yang akan aku bayar ansuran kepada kakak aku itu nanti (ler...cakap la motor hutang) sudah setahun 2 bulan umurnya. Bayaran terakhir (bulan ke-12) yang di buat adalah pada hujung bulan 7 yang lepas.

Secocok dengan umurnya, maka adalah 2,3 part yang kena tukar dan repair.
Hari ini saja aku dah membelanjakan RM83.00 tunai:

  1. RM 45.00 untuk tayar belakang
  2. Rm 13.00 untuk tiub
  3. RM 13.00 untuk 4T oil, dan
  4. RM 12.00 untuk witer chain
Kalau nak diikutkan nasihat penasihat tidak berbayar a.k.a pomen motor yang tukarkan tayar belakang, "Haiyo. lu punya gasket pun kena tukar juga. Apa macam?"

Aku senyap, mengakui. Memang motor KRISS ni masalah utama adalah rantai yang cepat kendur dan berkarat. Hal ini akan cepat membuatkan gasket perlu ditukar selalu.

"Nanti ar gaji bulan depan, takde duit la." Gaji? Padahal aku tak kerja dah. Ini pun nasib bulan puasa, kos makan minum dah tak payah tanggung.

Sahur pun ada-ada saja rezeki yang datang bertamu. Kuih-muih dan lauk-pauk dari masjid, paling tidak pun aakn ada kawan-kawan yang baik hati sediakan sahur. Itupun kitaorang keluarkan juga sedikit modal. Dahlah orang tyolong sediakan. nak makan free lak, mana bleyy.

Termasuk duit top-up dan minyak motor, hari ni saja dah RM 100.00 aku belanjakan. Persiapan raya tak ada lagi. Eleh, biasa pun kakak aku yang belikan. Ok le kan, tak yah membazir.


p/s:

Road tax? itu pun nak kena spare gak puluhan ringgit nak perbaharui insuran dan road tax. Lesen motor kereta aku pun tak siap lagi. Baru masuk kelas KPP, ujian berkomputer pun tak pergi lagi. Biarpun aku dah mengembara jauh ke utar dan selatan tanahair. Itupun kalau nak ikut pallning. mau saja nak pergi Kuanta jenguk adik aku hujung tahun ni.

Raya? Dah tak sabar nak balik walaupun tiket tak ada lagi. Bukan apa, member dah bising dan planning nak buat majlis Iftar-reunion kat Kota Bharu. Aku pulak teruja nak tengok perkembangan negeri aku yang banyak mengalami perubahan infrastruktur. Selain daripada menjalankan kewajipan sebagai pemerintah. juga sebagai persiapan kerajaan negeri untuk menafikan fitnah politik penguasa pusat.

Aku? Bukan setakat nak balik beraya, kalau ada rezeki nak balik kerja kat Kelantan dan mengundi kerajaan Islam Kelantan pada PRU akan datang.


4 comments:

Ilriady Al-Kalantani said...

Hari ini saja...bil motor + 2 tiket bas tambahan balik raya untuk aku dan kakak aku..dah RM180.00 aku belanjakan...

sah, duit bukan segalanya.

maziah said...

a'ah... masalah utama ngan moto kriss rantainya laa..moto ana tu pun tunggu duit masuk poket nk kena tukar rantai...ado so ttakok jah lagi..huhuhuh

Ilriady Al-Kalantani said...

rerajin ler buh minyak rantai...jgn smpai kering...gasket cpat haus dan belok2 mata dia..

ada duit tukar lar rantai yg ok sket...rantai kriss ni dia besar then cpat kndur, walau ori..

tanya2 ler pomen..ana x pndai sgat

pgu said...

aku pun same ar gakk.. tayar moto aku kuar bunyi teq.. teq teq.. aduhh.. byk berabis pun x ilang bunyi dier.. huh!!