2 dan Kedua, atau Kedua-Dua-nya

Hidup

Adalah suatu pilihan
Antara baik salah
Dimana kita ini
Dipaksa untuk berpihak
Memilih jalan kehidupan kita

Hari ini terasa mengantuk sangat. Tidak seperti malam-malam yang biasa. Esok ada 2nd test. 2nd test yang terakhir untuk aku kali ini. Pastinya!

Aku ada 2 pilihan:
  1. Tidur awal dan kemudian bangun sahur dan study lagi untuk paper esok.
  2. Study dulu dan kemudiannya tidur sebaik lewat pagi atau selepas sahur
Sememangnya pilihan pertama tidak aku sukai sanagat. Ini kerana kebiasaanya aku emmang tidur lewat. Semalam pun aku tidur pukul 3 pagi hanaya kerana asyik hendak menghabiskan bacaan novel 1511 IKOMBATI, tulisan Faisal Tehrani. Itupun kalau hendak diikutkan, mata aku masih tidak rasa mengantuk. Tetapi apabila melihatkan jam sudah pukul 3.00pagi, maka aku putuskan untuk tidur saja.

Pilihan kedua, setakat ini itulah pilihanku. Lagipun test aku pukul 3.00 petang esok. Kalau aku tidur sekejap pagi esok pun, masih ada masa untuk aku buat semakan-pantas sekejap.

Kalau aku pilih kedua-duanya. Maksud aku, tidur awal-bangun awal-study-sahur. Kemudian solat Subuh, study lagi, qailullah, Solat Zuhur, revision sikit untuk kali terakhir dan pergi test.



helangdeli:

1. Apapun jangan lupa usaha-tawakal-doa. DU'A senjata kita. DU'A dibulan Ramadhan Allah maqbul, hari-hari di dalam bulan Ramadhan maqbul untuk berdu'a.

2. Nombor 2 sangat signifikan dengan hidupku. Lagipun nombor 2 ini ada falsafahnya. Baik semua perkara yang berkait dengan hidup kita ini, 2 adalah suatu perbandingan yang memudahkan kita untuk membuat keputusan. (sepatutnya) Kenapa? Kerana kita tahu, ada baik ada jahat, ada syurga da neraka, ada iman ada kufur, ada lelaki ada perempuan, ada lelaki lembut ada perempuan kasar. Apa lagi? Ada YaDi ada si ... . Then ada yang kedua dan ... .

3. Aku pasti Safwan pasti setuju dengan komen aku yang kedua. Tambahan pula pasal yang kedua itu. Tambah-tambah lagi soal menambah-nambah ini.

4. Salam menempuh 10 hari yang kedua dalam Bulan Ramadhan. dari aku. 10 hari kedua ini Allah janjikan keampunan.

5. Minta ampun dari sekalian sahabat. Dosa sesama kita, selesaikan dulu. Baru-(dalam masa yang sama) kita mohon juga keampunan dari Allah. Semoga selepas ini kita tidak lagi rasa malu untuk berdua-duaan dengan ALLAH kita.

0 comments: