An-Nisaa' ayat 3...kalau tak silap, nanti balik double-check


assalamualaikum WBT
apa susah2 nak bincg/bhs/forum isu poligami ni...
dalil dah ada untuk membenarkan....di Malaysia ni lak dah ada peraturan untuk berpoligami...masalahnya kita ni tak nak amik tahu hal dlm negara kita...
bukan xleh nak amik pandngan luar...tapi kesesuaian mesti amik perkara dlm negara kita....rujuk majlis agama masing2...senang
lagipun saya fikir hal seperti ini kita tidak tertakluk kepada ideologi, kan?
peruntukan peraturan ini mesti diterima semua...
berjiwa-akal seorang daie, berotak-fikir seorang faqih


::berpesan-pesan akan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran::

# wau sin sabdu atas was, sin atas sa, lam alif atas la, mim depan mu, WASSALAMU#


Ibrahim Ruzaini-rku885 wrote:
Buku beliau "Masyarakat Islam yg kita idam-idamkan". Buku agak tebal. Nantilah, saya balik ambik dan sertakan detail.

Thanks & Best Rgds,

Ruzaini Ibrahim
KLM Wireless & Packaging Systems Laboratory,
Technology Solution Organization

[x] Freescale General Business Information[ ] Freescale Internal Use only[ ] Freescale Confidential Proprietary



From: saifulislam@yahoogroups.com [mailto:saifulislam@yahoogroups.com] On Behalf Of abu umarSent: Thursday, September 14, 2006 1:40 AMTo: saifulislam@yahoogroups.comSubject: Re: [saifulislam.com]


Benarkah Islam Menggalakkan Poligamisalam..
bro ibrahim leh tak kongsi dgn kami source yg mengatakanqaradhawi kata poligami bukan syiar islam..
jazakallahu khair

--- In saifulislam@yahoogroups.com, "Ibrahim Ruzaini-rku885" wrote:
>> askm,
> > memetik kata-kata Ust Ismail Kamus, yg sunnahnya berlaku adil.
> > artikel dari Islam Online ada bagi keterangan detail ttg isu ini,antaranya ttg ayat al-Qur'an yg diturunkan ttg poligami (had kpd 4).diantara asbab nuzul adalah kerana berlakunya kematian dikalangan paramujahiddeen dlm peperangan. ayat itu dibicarakan dalam konteks/selepasperbincangan ttg membela anak yatim. umat Islam disuruh membantuanak-anak yatim. utk melakukannya dgn baik, di sarankan mengahwinijanda-janda yg kematian suami atas dasar membela anak yatim. inimungkin salah satu faedah poligami..whlm.

> > al-qaradhawi pula berpendapat, poligami bukanlah satu syiar Islam;ianya sesuatu yg dibenarkan, bahkan disertakan dgn had dan syarat. whlm.
> > Thanks & Best Rgds,

> > Ruzaini Ibrahim
> KLM Wireless & Packaging Systems Laboratory,
> Technology Solution Organization

> > [x] Freescale General Business Information> [ ] Freescale Internal Use only
> [ ] Freescale Confidential Proprietary> > > > > ________________________________

> > From: saifulislam@yahoogroups.com[mailto:saifulislam@yahoogroups.com]
On Behalf Of fendi ibrahim> Sent: Tuesday, September 12, 2006 7:45 AM
> To: saifulislam@yahoogroups.com; hadith40@yahoogroups.com;mimyamim@yahoogroups.com; zaharuddin@yahoogroups.com;yapis_uia@yahoogroups.com
> Subject: Re: [saifulislam.com] Benarkah Islam Menggalakkan Poligami
> > > > Aslm wbt..
> > Bagi saya yang serba kurang pengetahuan ini, sama ada tujuanpoligami 'menggalakkan' atau 'menghadkan' bergantung kepada tujuan danmatlamat seseorang itu berpoligami...
> > Walaupun begitu, atas kepentingan agama...berpoligami tetap menjadisuatu sunnah sepertimana yang dilakukan oleh Baginda Nabi saw. Cumasebagai hamba yang lemah, Allah swt telah menghadkan kepada 4 orangsahaja.

> > > > "masri@mujahid" wrote: > > Aslm wbt > benarkah Islam menggalakkan poligami, ramai yang berkatasedemikian, bahkan siap di hias pula dgn perkataan mengikut sunnahNabi SAW.

> 1) Perkataa menggalakan dan menghadkan membawa dua maksud yang berbeza.

> > Menggalakkan ialah maksudnya kita memang disuruh melakukannya,manakala menghadkan pula kita diberikan had2 yang tidak boleh kitalintasi dalam melakukan sesuatu. Jadi adakah poligami ini digalakkan.

> > Jika lihat kronologi hukum poligami, sebelum kedatangan Islam umatmanusia bebas berkahwin berapa ramai isteri sekalipun tanpa apa-apabatas. Bahkan sebelum hukum penghadan jumlah isteri ramaisahabat-sahabat ra mempunyai isteri yang melebihi 4 orang. Apakah yangterjadi apabila ayat tentang poligami diturunkan.

> > Mereka yang mempunyai lebih daripada 4 orang isteri mestilahmenceraikan bakinya dan hanya memilih 4 orang sebagai isterinya. Inimenunjukkan hukum poligami dalam Islam bukanlah satu galakansebaliknya satu peng'had'an.

> > Bahkan saya belum menemui mana-mana riwayat di mana bila turunnyaayat poligami, maka para sahabat-sahabat ra berlumba-lumba mencariperempuan untuk memenuhi kuota empat orang isteri. Jika ia suatusunnah, sudah pastilah para sahabat ra yang sebaik-baik umat itu akanberlumba-lumba melaksanakan sunnah tersebut.

> > 2) Sebelum kedatangan islam wanita diperlaku sesuka hati. Sedangkandi dalam ayat poligami disuruh berlaku adil sekiranya kita mempunyailebih dari seorang dan maksimanya 4 orang. Bahkan jika tidak mampuberlaku adil dari segi zahir, maka haram hukumnya kita menikahi lebihdari seorang. Jadi adakah ini menunjukkan Islam menggalakkan poligamiatau Islam meng had kannya.

> > Maka kita fikirlah sendiri benarkah Islam menggalakkan poligamiatau sebenarnya menghadkannya.
> > wslm wbt

0 comments: